Jag trodde jag visste vad skönhet var.

Jag hade fel.



Den är tamejfan det finaste jag har sett sedan jag konfirmerade mig.

C

Afternoon tea, sommarbarn och kineser!

Hade en mycket trevlig eftermiddag och kväll igår med min lilla Sam. Vi drack afternoon tea och åt scones á la Leila. (Vid tillfälle ska jag skriva ett hyllningsinlägg om Leila och hennes recept)


(Bilden är från ett annat afternoon tea tillfälle. Vi var för sconessugna och ivriga för att ta bra bilder på våra scones innan vi högg in)

Vi dividerade länge och väl hur vi skulle göra med alkoholintaget. Dricka fredag? Dricka Lördag? Dricka Fredag och Lördag? Dricka 24/7 tills levern ligger på marken och säger "Go on without me"

Hur som helst så slutade det med att vi drack både det ena och det andra tills vi blev yra och kunde konstatera Eurythmics storhet. Sen gick vi på nollningsfest på högskolan och dansade med kineserna Kelly och Angel. Vi träffade även (inte helt oväntat) på Sommarbarnet. Hela festen andades mellanstadiedisco, och det enda som saknades var tryckarna. Men det var fint. Jomenvisst, som de säger där uppe i norr...

C

Sushi

Idag lärde vi oss att göra svenne-sushi och av en kille på ICA maxi fick vi veta att sushin är en thaiändsk specialitet. Därefter fick vi träffa ICA maxis egna sushi-mästare, direktimporterad från Thailand. Hon sa att vi klarar oss utan mirin och diverse annat så länge vi inte glömde riset och vinägern!












(Bengt åt med god aptit!)

Tror inte att man skulle kunna bli serverad bättre sushi om man så vore i självaste Phuket! 

A & C 

Långfärdsskridskor



13:39

13:46

13:47...

Idag fyller min mamma år, så vi firade med att först väcka henne med traditionsenlig falsksång och sedan åkte vi ut till havet och åkte långfärdsskridskor. Hur härligt som helst, om man bortser från väderomslaget de sista 10 minuterna!

A

Nyårsafton

C och jag hade en jättetrevlig middag med våra päron på Nyårsafton där vi drack god champagne, lättdrucket vin och starkt portvin. Och ja åt gjorde vi naturligtvis, ostron, saffranpaella med hummer och pilgrimsmusslor och till dessert hjortronparfait. Efter den drygt två timmar långa middagen smög vi iväg till Sofia och hennes lilla nyårsfest.

Kotten i röd julmundering och ja, C så klart!
 
Tolvslag och skålande

En återuppstådd David

Sen följde klirr i glas och ett rejält kalas






Gott Nytt önskar A&C!


Konsumtion

På Palais de Tokyo finns det precis som på alla andra museum delar där man kan äta gott, bläddra i balla böcker och kanske tumma på en t-shirt eller en värdelös jättedesignad prydnadssak.






P.S Sen åkte jag hem, eller ja, först hade jag en avskedsmiddag för mina vänner, där jag drack lite för mycket av ett väldigt gott vin och dansade till Spice Girls. D.S  

200 vykort



A

D'Une Revolution À L'Autre

Jag var på en utställning på Palais de Tokyo som ville visa att det oftast finns samband mellan industriella och kulturella revolutioner.

Till exempel fanns Ed Halls banderoller som han har gjort på uppdrag från bland annat fackförbund upphängda.

En del av lokalen handlade om den franska rockens framväxt i Paris.

Och en annan del om hur den första elektroniska musiken uppkom i Ryssland kring ryska revolutionen.

Avslutningsvis tog de upp länkarna mellan glamrocken och arbetarklassen i England.

Typ. Jag kan väl erkänna att jag inte läste jättenoga.

A

Hårfärg

Innan jag åkte hem var jag förfärligt trött på mitt hår, så jag åkte till Champs-Élysées. Valde en hårfärg, blond clair cendré naturel. Askblondt. 8.1. Färgade håret i vårt skumt belysta badrum, och håret blev mörkt. Jättemörkt. Och jag blev så chockad att jag inte vågade ringa min mamma för att berätta vad jag hade gjort. En av mina tidigare allra ljusaste slingor var numera blygrå. Som tur var, gick färgen ur, mycket. Redan efter några tvättar såg det ut som på bilden nedan och när jag väl var hemma i Sverige, var jag mer eller mindre råttfärgad. Tryggt och skönt. Men den chocken.

  
A