Let's go south!

Drar söderut för att umgås med den knubbiga halvan av släkten! Kommer hem på lördag :)

A

Kompass

image679
Jag och H
image680
Josy
image681
Tejptjejen och lillaH
image682
image683
image684
image685
image686
image687
image688
Taxi?!

Vår onsdagskväll var ganska vild, det ni såg var bara början.


A

An American cunt


The Teenagers - Homecoming
Videon är underbar och låten inte dålig den heller, ikväll blir det klubb och jag tror min kamera följer med.

A

Film

image678
Jag har tittat en del på film senaste dagarna och även smygit iväg på bio. En sak de alla har gemensamt är att de är sevärda och att skådespelarprestationerna är fina. 

The Last King of Scotland
C har tidigare propagerat för den här filmen, och hon har rätt, den är både otroligt viktig och bra. The last king of Scotland är en förstklassig thriller som utspelar sig under Ugandas diktator Idi Amins skräckvälde. Forest Whitakers insats är förödande bra.

Dirty Pretty Things
Dirty Pretty Things klassas också som en thriller men utspelar sig i Londons undre värld. Vi får följa den illegale flyktingen Okwes kamp för överlevnad. Filmen känns som en modern Charles Dickens och slutet är väl kanske lite väl tillrättalagt för min smak. Chiwel Ejiofor som spelar Okwe är riktigt vass och håller ihop hela filmen.

Juno    
Juno handlar om en sextonårig småstadstjej som blir på smällen. Ellen Page briljerar i en film som kunde ha varit en moralkaka av stora mått, men istället är väldigt fin och charmig.

Once Upon a Time in America
Organiserad brottslighet, prostitution, svartklubb, dekadens, våld och judar. Jag kan inte låta bli att fascineras. Filmen är berättad med hjälp av flashbacks och barndomssekvensen som utspelas i New Yorks judiska ghetto är helt fantastisk. Scott Tiler är grym som den unge Noodles, som senare gestaltas av Robert de Niro.

A

Det är slut

image675
Imorse hörde jag en låt på radion. Det lät som en akustisk cover på en gammal Petter låt. Det var inte det. Det var Melinda Wredes nya låt
Det är slut. Jag gillar den. Tror jag.

A


Mörkröd

image674
När jag var på min love weekend handlade jag inte särskilt mycket alls. Det mesta kändes ganska trött och intetsägande. Jag fick dock med mig hem ett fint läppstift, en skön jacka, ett diadem och två tröjor.

A

Vinterlov

image672
Just nu är det vinterlov. Inte mycket till vinter här så att kalla det för sportlov är väl kanske lika bra. Vad gör man medan C springer omkring på 5th Avenue, Ellis Island & Magnolia Bakery då? Vad finns här att göra, egentligen?

Jag sover ganska mycket, senaste två nätterna har jag sovit mellan 9-12 timmar. Inte för att jag är livstrött och deprimerad utan snarare för att jag har utnyttjat dygnet lite väl mycket på senaste tiden. Idag har jag faktiskt övningskört. Mamma var lugn som en fisk i baksätet, tror jag. Jag tittade aldrig i och för sig. Vi åkte tillsammans och handlade, hon, jag och pappa. Han letade sej till kanonbra pris, medan jag smög ner vax och rakhyvlar och mamma sprang efter söta krokusar att ha i fönstret. Jag har även hunnit med att fika hos kusinerna, kikat på deras nya häst, lekt med deras hundar, sprungit på stan med H och kikat på Dirty pretty things. Något späckat schema, men det har varit skönt. Förhoppningsvis blir resterande del av lovet likadant.

Min plan hittills är att sätta upp lite tavlor, vaxa mina ben, följa med mamma till Uppsala tillsammans med H, springa på en nyöppning av en klubb, börja träna, åka till Stockholm med H, titta på massa filmer, söka sommarjobb, gå på bio, med mera.

Jag måste förövrigt köpa senaste nummret av i-D. Stod och fingrade på det när jag var på min love weekend och förstår inte varför jag inte gick till kassan och betalade.

På lördag kommer C tillbaka från det stora äpplet och då är det tänkt att vi ska ut och dansa! Vi får för den delen lite charmigt sällskap.
Jag längtar redan :)
 
A

Vi ses!

Sådärja, nu är väskan packad och jag är redo för New York.
A håller ställningarna i bubblan under tiden. På tal om det så funderar vi på att självständighetsförklara bubblan, det vore något va?

image669image670
New York, here we come!

C

Grattis i förskott Touché!

I morgon fyller vår kära blogg 1 år, men eftersom att jag har åkt då säger jag grattis nu.

image667

GRATTIS TOUCHÉ!

C

Rogue Traders


This show ain't going nowhere we'll just party all night!

I natt är vi ute på äventyr, förhoppningsvis blåser vi inte bort.

A

äpplen är det bästa jag vet.

Precis som A nämnde i inlägget innan så är vi ruskigt sugna på Moskvas nattliv.
Åh. 

För min del väntar dock nu en resa till New York, och jag längtar halvt ihjäl mig!
På lördag morgon åker vi, jag och min familj, och blir borta en vecka.
Jag och Eos kommer att vara vilda tillsammans.

image666

C

Moskva

image665
Jag och C är sugna på Moskva. Sanslöst sugna.

Bild:
Stulen av Jerrod

A

Den gamla räven

image664
Sluta inte räkna med Storbritanniens regent bara för att hon platsar i din fossilsamling.

A

i och för sig är den ju väldigt blank.


Läste precis att Chanel lanserar en mobil.

image662

image663

Jag kan väl inte säga att jag blir sugen direkt, även om den där lilla Chanel-svansen den har är ganska söt! Skulle jag få välja en ny mobil just nu skulle det nog bli en Blackberry, som de springer runt med i Cashmere Mafia.


BlackBerry Curve 8310

C

ibland är det skönt att slippa sväva på moln.

image661

Keira Knightley ♥ Rupert Friend är nog mina favoriter bland alla kändisar som dejtar. De är coola tillsammans, och ser ofta arga ut, vilket är trevligt. I och för sig är det kanske inte varandra utan paparazzin som tar bilden som de riktar sin ilska mot. Hur som helst är det skönt att slippa se handhållning och offentligt pussande. Usch. 

Just nu tycker jag inte om par som går runt och skyltar med hur lyckliga de är.
Jävligt bitter är jag.

C


Love Weekend

image660
Själv tyckte jag att det kändes för futtigt att fira Valentindagen endast 24 timmar, så jag åker iväg på en love weekend i helgen. Stockholm är destinationen och det känns nästa lika romantiskt som Venedig.

MMMM.

Förövrigt har jag stulit bilden från
Mathilda.  

A


how fucking romantic.



bild:
stulen härifrån

Alla hjärtans dag är den löjligaste dagen på hela året. Oavsett om man har någon att dela den med eller inte så innebär den bara ångest. Antingen för att man känner sig lite smutsig och ensam, eller för att känner man sig illamående av stress på grund av kraven att ge sin loverboy perfekta presenter.

Vilket spektakel.

C

det verkar inte finnas några logiska kretsar i mitt huvud.

Jag har ett prov i modern fysik idag. Vilken märkligt ämne det är alltså.
Mekaniskt och jäkligt, precis som en pysselbok för sjuåringar. Fast utan fina bilder.

image658

I höst, när jag promenerar omkring i Paris, ser löven falla och gnager på en baguette, då ska jag ha en svart basker på huvudet. Jag köper den idag.

C


Anden, döden och tulpanen

image657
Wolf Erlbruch skriver och illustrerar så klurigt och fint att hjärtat slår ett extra slag! Bilden är tagen ur hans senaste bok Anden, döden och tulpanen som tyvärr inte är översatt till svenska.

A

Längtan

image656
Jag längtar minst lika mycket nu som jag gjorde när jag hörde för första gången att The Kills släpper nytt till våren.

A

den svarta färgburken kastade vi i ån.

Visste ni att jag och A är lite småkriminella?
Det händer inte ofta, men ungefär en gång vart fjärde år kan vi ägna oss åt vår enda riktiga passion här i livet - att vandalisera de svenska partiernas affischer.

image653

image655

Jag undrar om Reinis skulle ge oss det onda ögat om han fick höra talas om det här.


C


Vägen är bred

image652
C: A, för oss är vägen så ljus att vi behöver solglasögon!

A

när vi var små bet jag henne i armen.

Det jobbiga med att ha ambitiösa vänner som flyttat till olika platser på jorden är att de inte kan vara med när man firar sin födelsedag. En sak som gör att man blir väldigt glad är när man kommer hem från skolan och får öppna en födelsedagspresent som har kommit på posten. Min kära gamla (i bemärkelsen att vi kännt varandra länge) vän Caroline hade skickat det här till mig. Hur sött som helst!

image650

Kolla in den fina ringen!

C

om ett år kommer jag att kunna köpa vin åt min lillasyster.

I går fyllde jag 19 år. Det är kanske inte världens grej men det var roligt ändå.

image631
Jag fick blommor och nybakat bröd klockan 7 på morgonen av min familj.

image632
Jag fick även nya fina hörlurar, och en liten kamera. Som en adoptivlillasyster till min kära EOS. En liten Nikon att ha med i partyväskan!

image633
När jag kom hem från skolan hittade jag ett stort fint japanskt kuvert från min kära vän Sofia. Jag hittade även ett mejl från min Slovenska syster Alenka, och båda  gjorde mig hur glad som helst!  ♥

På kvällen hade jag en liten middag. Vi åt mat och tårta och sen gick vi ut!

image651

image635
Mathilda och Åsa!

image638
En Mathilda-med-ett-glas bild, såklart!

image640
Sara!

image641
Lisa och Emma är alltid glada!

image642
A hade extra lockigt hår kvällen till ära!

image644

image650

image645


image647
A med skorna på bordet. Ingen hänsyn alls till de som vil lägga sin choklad där senare.

image648
Här var jag nog inte så nykter längre.

image637
Johanna och jag!

En bra 19-årsdag helt enkelt!

C


Äggbrist

Jag tänkte baka fantastiska muffins. Med mjölfläckar på kläderna och ingredienser över hela köket insåg jag att äggen var slut. Jätteslut. Jag orkade dock inte pulsa i snön till vårt närköp utan lade projektet på is. Men jag tänkte dela med mig av receptet ändå. Själva grundreceptet är taget ur boken Fluffins (rekommenderas) medan smaksättningen är ett lyckat hopkok.

Äpple och valnötsmuffins med ingefära och kanel

                                                                                                             Ugn: 200 grader


1.

2½ dl Vetemjöl Special

1 dl havregryn

½ tsk bakpulver

½ tsk bikarbonat
1 krm salt
Rejält med kanel och en hel del ingefära


2.

125 g rumstempererat smör
2 dl socker

2 ägg

1 tsk vaniljsocker

1½ dl mjölk

  

3.
2 äpplen

Ett gäng valnötter


--

A
Rör ihop 1. i en bunke, ställ åt sidan.


B

Vispa smör och socker pösigt, tillsätt ett ägg i sänder.
Slå i mjölk och vaniljsocker, vispa hastigt.


C
Skala och skär äpplena i tärningar. Hacka valnötterna i mindre bitar.

--

Slå i B-bunken i A-bunken och rör ihop till en smet. Tillsätt äppel- och valnötsbitar och rör om.

Problemet är bara att jag har glömt att skriva ner tillagningstid, men räkna med 10 minuter åtminstone!


Och om ni undrar så är jag en riktig recept-fascist. Tydlighet, lättbegriplighet och överskådlighet är mina ledord. Jag lägger antagligen upp en bild på mina små mästerverk när någon i familjen ids handla!

A


Låt den rätte komma in

image629
För ungefär två år sedan läste jag Johan Ajvide Lindqvists debutroman Låt den rätte komma in. En högklassig skräckthriller där rättskipares, offers och gärningsmäns livsöden skildras i ett rasande tempo. Ajvide Lindqvists språk är förödande effektivt och otroligt säkert stilistiskt.

Boken har blivit film och regissören Alfredson belönades med Nordiska filmpriset för sin insats.

Som jag har väntat!


A


185 cm över marken är inte tillräckligt.

Ge mig storstad.
Ge mig fest.
Paris.
Berlin.

image626

image628

C

ps. långt hår vill jag också ha.