På onsdag ska jag gå till skolan och komma i tid.


Nu drar sista terminen på gymnasiet igång. I juni tar jag och A studenten tillsammans med vår klass. Det kommer att stå Nv3I på våra skyltar. I:et betyder att vi har internationell inriktning på vår naturlinje. Till skillnad från så många andra blivande studenter har jag och A  planer inför hösten. Det känns skönt att kunna svara när släkten, mina föräldrars bekanta eller andra präktiga och duktiga människor frågar vad man ska göra efter gymnasiet. Mitt svar är alltid "I höst ska jag plugga franska i Paris".

Precis som Strindberg kommer vi alltså bosätta oss en stund i Paris. Vi kommer att bo i en etta i något område som våra franska vänner förmodligen skulle rynka på näsan åt, äta soppa 7 dagar i veckan på potatis och morötter, dricka vin för 1.50 euro, plugga franska på dagarna, dansa på nätterna och när vi åker hem på morgonen efter en natt i höga klackar kommer någon av oss att utbrista "I want a cheeseburger, a cigarette and a glass of water", med en charmig fransk brytning. Paris är mina drömmars stad.


image565

C

Respons

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback